Az eladást ösztönző dallam

Avagy mitől lesz hatásos egy reklámzene?

A reklámkészítés egyik meghatározó – napjainkban már elengedhetetlen – része a zene. A zene hangulatunkra tett befolyásoló ereje köztudott. A titok inkább abban rejlik, hogy miként tudjuk hatékonyan felhasználni ezt az erőt a reklámfilmekben. A hangzatosság, az audiovizuális elemek harmóniája, valamint a márkahitelesség a legfontosabb szempontok a minőségi reklámzene választásában.

Számos olyan reklámot láttunk, amelyben nem közvetlenül egy ismert arcot kapcsoltak hozzá a márkához, hanem nagyobb hangsúlyt kapott egy szerethető dallam, egy örökzöld sláger, vagy egy éppen berobbant zenekar külön erre a célra szerzett dala. Amellett, hogy egy ilyenfajta együttműködéssel a márka hitelessége is növekedhet, új célcsoportok számára válhat szerethetővé.

Nem meglepő módon, a reklámzenék ezen szegmense a legköltségesebb kategóriába tartozik. Az ismert dallamok és arcok mellett azonban az egyedi hangzású szerzemények is hatékonyan tudnak működni. Hazai viszonylatban is vált már közönségkedvenccé  kifejezetten reklámhoz írott dal.  

Természetesen, mint minden marketing és kreatív koncepciónál, csak a zene önmagában nem hozza meg az átütő sikert. Meghatározó, hogy az üzenet, vizuális elemek, hangnem és a minőség is a célcsoport ízlésének megfelelő legyen. Egészében legyen átütő hatással.

Mindemellett, pusztán a zene képes arra, hogy befolyásolja a fogyasztók termékhez vagy témához fűződő érzelmeit, és ezáltal a vásárlási döntésüket is. Csiszár Ferenc, háromszoros Fonogram-díjas zeneszerző szerint, három fő szempontot kell figyelembe venni a reklámzenéknél:

  1. Legyen fülbemászó!

Fülbemászó, de nem minden áron. Amikor reklámzenét készítünk, a cél elsősorban az, hogy valamilyen érzelmi hatást váltsunk ki a hallgatóból. Ez lehet valamilyen kellemes, inspiráló, vagy jókedvre derítő dallam, ahogy lehet kicsit szomorkásabb, drámaibb, akár megható. A lényeg, hogy egy hangzatos és könnyen megjegyezhető dallam legyen. A kifejezetten idegesítő hatást keltő hangok azonban nagy rizikót rejtenek magukban, hiszen csak azért, mert könnyen megjegyzik az emberek, még nem biztos, hogy az ismertség miatt pozitív érzeteket csatolnak a márkához.

  1. Illeszkedjen az üzenet és a videó képi tartalmához!

A zene erősen befolyásol, de egy minőségi alkotásnál az egész reklám összhatását figyelembe kell venni. Általában a zenét készítik el elsőként, majd ehhez illesztik hozzá a vizuális elemeket. Az egyedi reklámzene azonban szintén megadott szempontok alapján készül, azzal kapcsolatban, hogy milyen hangulatot és hatást szeretnénk kiváltani a célcsoportból. Ha van előzetes koncepció a videó tartalmához kapcsolódva, akkor pedig ezeket a fordulatokat is ügyesen bele kell építeni a zenébe.

  1. Tükrözze a márkát!

Végül, de nem utolsó sorban, a reklámzene legfontosabb tulajdonsága, hogy hűen tükrözi a márka szellemiségét, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy még személyesebbé tegyük azt. Egy jól eltalált zene által lehetőségünk nyílik viszonylag gyorsan és egyszerűen átadni fontos márkaüzeneteket, hiszen a zene az érzelmekre hat. A márkaépítés és a reklámtevékenység szempontjából is kiemelkedő szerepe van a zeneszerzésnek.

A márkaüzenetek kapcsán fontos kérdés lehet, hogy dalszöveges vagy instrumentális zenét használjunk?

Véleményen szerint, ez helyzetfüggő. Van, amikor egy hangzatos, vicces vagy kifejezetten szép szövegre helyeződik a hangsúly a reklámban, és a többi komponens csak jobban mélyíti ezt. Máskor pedig inkább a zene mélyíti a vizuális történetmesélést, így nem annyira erőteljes. Azt hiszem, hogy mindig egységben kell gondolkodnunk, és emlékeznünk, hogy a kevesebb, néha több.

– magyarázza Csiszár Ferenc Fonogram- díjas zeneszerző, a reklámzenék.hu tulajdonosa.

 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *